Chiang Mai

26 september 2009 - Chiang Rai, Thailand

Hoi allemaal!

Vandaag een blog vanuit het dorpje Ban Wiang Keaw bij onze gastfamilie, maar daarover later meer………

In ons laatste blog waren we in Chiang Mai gebleven. We zijn vijf nachten in Chiang Mai gebleven. Daar hebben we lekker kunnen relaxen bij het zwembad, maar hebben natuurlijk ook het één en ander ondernomen.

We hebben de omgeving bekeken en de Night Market bezocht. Daar zouden we wel heel wat kunnen kopen. Maar aangezien we nog 4 maanden moeten trekken (en die troep dus mee moeten zeulen) leek ons dat geen goed idee ;-).

Op vrijdag hebben we een prive gids met auto (en airco!!) gehuurd voor de hele dag. Deze man hebben we leren kennen op het treinstation van Chiang Mai. Hij heeft ons toen naar ons guesthouse “Lai Thai” gebracht. Tijdens dit ritje gaf hij aan dat hij ook voor de hele dag te huur was.

Het was een leuke dag, maar zijn Engels was minder goed dan we hadden verwacht. Hierdoor was het moeilijker om onze wensen kenbaar te maken en vragen te laten beantwoorden. Als 1e zijn we naar 2 tempels geweest in Lampun. Deze waren erg mooi, ook al hadden we al een aantal tempels gezien.

Daarna zijn we naar een meer geweest waar Thai (en soms toeristen) voor hun hobby komen om te vissen. Hier hebben we een lunch genuttigd. Jacq kreeg een grote vis met alles er nog op en eraan op haar bord (ogen, mond, vinnen, kieuwen). Hij was heerlijk!

Na de lunch hebben we nog twee watervallen bezocht. Deze waren wel aardig, maar niet superspectaculair. Wel lagen ze in een mooie omgeving en was het lekker om even af te koelen in het frisse water.

Ten slotte zijn we naar de temple Doi Suthep geweest om de zondersondergang mee te maken. De temple ligt boven de stad op een heuvel. Daardoor kun je heel mooi de stad zien liggen en zien veranderen bij zonsondergang. Overal in de stad gaan dan langzamerhand de lichtjes aan. De temple zelf was ook erg mooi. De gouden gloed die over de temple viel toen het donker werd was erg mooi en we hebben de monniken samen zien bidden wat erg indrukwekkend was. Toen we beneden kwamen stond de gids keurig op ons te wachten en konden we lekker naar “huis” .

Zaterdag stond een “relaxend” dagje mountainbiken op de planning. We hadden bedacht de eenvoudigste  down hill route voor beginners te nemen, aangezien we niet of nauwlijks mountainbike ervaring hebben en nog niet heel veel ruige outdoor ondernemingen hebben gehad op onze trip. Het tripje voor beginners bleek niet bepaald het niveau voor beginners. Gelukkig hadden we goede bescherming om gekregen. We leken wel de Transformers. Er waren verschillende groepen en aan het einde zouden we elkaar weer tegen komen. Wij zaten in een groep van 3 personen met een begeleider. Onze 3e persoon (ook een nederlander) viel in het begin al 2 keer. De 1e keer ging hij over de kop. Dit zag er erg spectaculair uit, maar uiteindelijk was hij alleen erg geschrokken. De 2e keer gleed hij een heel stuk door en kreeg hij de fiets over zich heen. Resultaat een paar ribben gekneusd en zat hij best wel in een shock. Hij heeft verder bijna de hele route gelopen. Wij gingen alvast vooruit met de gids en later is de gids met hem verder gelopen en gingen wij met een van de andere groepen mee die we later weer kruisden. Op een gegeven moment fietsten we door de stromende regen. Dit maakt het nog uitdagender, maar ook leuk. Het fietsen ging ons steeds beter af. Uiteindelijk is Jacq 1x gevallen en Paul 2x, maar daar hebben we gelukkig alleen alleen wat schrammen aan over gehouden.

Aan het einde van de rit kwamen we allemaal samen bij het meer. Meteen renden we allemaal het meer in met onze kleren en schoenen aan. Dit was echt een welkome frisse duik, want van onder tot boven waren we super vies. Daarna hebben we gelunched in een klein knus open hutje aan het meer.

‘s Avonds met de Israelische Inbal op stap geweest door de oude stad van Chiang Mai. We hebben haar ‘s ochtends bij het ontbijt leren kennen en toevallig ging zij ook mee met het mountainbiken.

Zondag rustdag! Dat hadden we ook wel nodig. Jacq had super spierpijn van het mountainbiken. Nek en schouders zaten goed vast, maar dat hoort er allemaal bij. Het voelde lekker om iets actiefs (en toch wel uitdagends) gedaan te hebben. Die avond vroeg naar bed, omdat we vanaf maandag een week vrijwilligerswerk gingen doen in het Elephant Nature Park. Hier hadden we al een tijd naar uitgekeken! Dit stond al in de planning voordat we weg gingen. We kunnen nu al zeggen dat het een onvergetelijke ervaring is geweest. Maar om jullie een beetje in spanning te houden, hierover één deze dagen meer………     Doei doei!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. oma Wil:
    26 september 2009
    blij weer iets van jullie te horen.Wij hadden een verdrietige week, Peter en Heleen moesten Chica laten inslapen. Ze was zo ziek, ze hadden geen keus.We hebben nog steeds mooi zomerweer,lekker om te fietsen.Groetjes, oma Wil.
  2. Stephane & Lenneke:
    26 september 2009
    Hi wereldreizigers!
    Stoer hoor dat mountainbiken! In Nederlan hebben jullie al moeite met fietsen, laat staan down hill mountainbiken, ha ha! Valt mee, maar 3 keer gevallen. Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Hier alles zijn gangetje, jullie missen niks hoor dus geniet er maar lekker van! Advies: vooral relaxen en niet te sportief doen.
    Liefs Len & Steef
  3. Peter en Heleen:
    27 september 2009
    Hoi Paul en Jac,
    Wat is het toch leuk, zo'n weblog. Kunnen we toch een beetje meegenieten. Het lijkt me fantastisch, zo'n reis als jullie maken.
    Geniet ervan! Zo'vis op mijn bord lijkt mij ook niets, Jacqueline! Doe mij maar een filetje :) Dit weekend zijn we Sanne aan het verhuizen. Ik denk dat mijn lijf net zo voelt, als na jullie mountainbike tocht. Maar het inderdaad prachtig nazomerweer en daar genieten wij dan weer van. Groeten, ook van Peter en Joost, liefs, Heleen