Chiang Rai en omgeving

28 september 2009 - Huay Xai, Laos

Aloa amigos,

Alweer een berichtje van ons? Ja, alweer. Maar nu een hele korte om weer een beetje bij te komen.

Allereerst willen we jullie bedanken voor alle leuke reacties die jullie achterlaten op ons blog. Erg leuk om van jullie te horen. Ga daar vooral mee door, het is voor ons een goede stimulans.

De maandag nadat we in het Elephant Nature Park zijn geweest hebben we lekker gerelaxed aan het zwembad. Het zwaarste werk van die dag was het laten wassen van onze spullen en het verwerken van de kater.

Dinsdag zijn we met de bus naar Chiang Rai vertrokken. Het openbaar vervoer in Thailand is goed geregeld en erg goedkoop. In Chiang Rai verbleven we in het Pankled villa guesthouse. Daar hadden we onze eigen bungalow. Het was er heerlijk rustig.

Woensdag hebben we aan sightseeing gedaan. We zijn naar de Witte temple en een waterval van 70 meter hoog geweest, De Witte tempel is totaal anders dan alle andere temples die we eerder hebben gezien. Ten eerste is hij wit, terwijl de anderen gekleurd zijn. Daarnaast zijn de beelden en tekeningen totaal anders. Er zit veel humor in. Binnen in de temple is een grote muurtekening gemaakt met allemaal mythologische figuren, maar je ziet er bijvoorbeeld ook Osama Bin Laden, Batman, een mobiele telefoon, converse sneakers en meer figuren uit onze samenleving.

Omdat het het regenseizoen is, was de waterval erg krachtig en die zorgde ervoor dat we alletwee binnen vijf minuten helemaal doorweekt waren, terwijl we er niet eens dichtbij stonden.

Donderdag zijn we weer wezen couchsurfen. Deze keer bij Eric en Som , hun dochtertje ceyline en Mr Kitty (de kat). Ze woonden 20 kilometer buiten de stad in een heel klein dorpje. Het waren hele vriendelijke mensen en Som was een fantastische kok die de heerlijkste maaltijden voor ons heeft gemaakt. Eric was een goede gastheer die veel van het land wist en uitzonderlijk goed Engels sprak. Daarnaast maakte hij de heerlijkste fruitshakes. Bijkomend voordeel was dat ze een gigantische tv hadden en de eerste avond hebben we daarop Angels & Demons gezien. Beetje een tegenvaller, maar toch leuk.

Vrijdag heeft Som ons meegenomen naar de ochtendmarkt van hun dorp waar zij hun verse producten haalt. Ze vond het ook leuk om ons de speciale goederen te laten zien, zoals; wormen, grote levende torren, krekels, levende kikkers in een plastic zakje en levende kikkers die per bos verkocht worden.

Hierna zijn we een stuk gaan fietsen in de omgeving. Er was een waterval in de buurt en die wilden we wel zien. Het was leuk, omdat we buiten de toeristische gebieden zaten en opvielen omdat we twee blanken op fietsen waren. We werden dan ook door iedereen nagekeken en heel vaak vrolijk gedag gezegd.

Op een gegeven moment hebben we in een klein winkeltje aan een kreupel mannetje de weg gevraagd. Hij sprak natuurlijk geen woord Engels, maar met kunst en vliegwerk begreep hij ons toch. Jacqueline mocht zelf nog even van zijn toilet gebruik maken. En die was schoon!

Toen we in een dorpje onder een boom aan het rusten waren werden we aangesproken door een man die ons uitnodigde naar zijn winkeltje. Hij maakte rietenkooitjes met zijn vader. Dit laatste denken we want ook zij spraken geen woord Engels. Deze man en zijn vrouw nodigden ons ook uit bij hun thuis en daar hebben we even heerlijk gezeten. Het waren hele vriendelijke mensen. Thaise mensen zijn zo gastvrij!

Toen we verder fietsten hebben we een verkeerde afslag genomen waardoor we 6 kilometer de verkeerde kant zijn opgereden. Bergafwaarts wel te verstaan, op het heetste van de dag. Jacqueline wilde wel een lift regelen naar boven. Paul had daar weinig vertrouwen in, want er stopt toch niemand. Paul had het mis. De eerste auto die langskwam was een pick-up en we konden zo mee.

Zaterdag zijn we bij Eric en Som vertrokken richting Chiang Khong, de grensplaats van Thailand. Daar hebben we een nachtje geslapen en gisteren zijn we de Mekong overgestoken naar het plaatsje Huay Xai in Laos.

Daar zijn we nu dit bericht aan het schrijven (achter een pc waarvan de kast onder stroom staat en Paul al meerdere keren een schok heeft gehad). Morgen gaan we 2 nachten in boomhutten op 150 meter hoogte slapen en daarna vertrekken we naar het noorden van Laos.

Daarover praten we jullie snel bij.

Veel leesplezier.

Paul en Jacqueline

1. Sandra Bakker:
    28 september 2009
    Wauw, wat leuk om jullie avonturen te lezen! En wat super dat jullie met olifanten hebben gewerkt. Wat moet dat een bijzondere ervaring zijn geweest! Ik blijf jullie zeker volgen via de site. Groetjes Sandra
  2. Ingrid:
    28 september 2009
    Aloa guys! Jammer dat jullie weer "bij" zijn met schrijven want het is erg onderhoudend om zoveel dagboeken op 1 dag te krijgen. Leuk ook dat jullie er gelijk foto's bijdoen om het beeld voor ons compleet te maken. Ja zo'n blanke zien ze niet vaak in de afgelegen gebieden. Geweldig toch om zoveel contact te maken en te zien hoe ze daar leven. Have fun enne.....take another pc next time;-)
  3. oma Wil:
    28 september 2009
    Bedankt voor jullie kaart.ik hoorde van mensen die ook in thailand waren geweest, dat ze wel proberen toeristen uit te buiten. Ze moesten15 euro betalen voor een nacht slapen.Ze vonden dat te duur en gingen weg. Kwam die mevr. ze achterna en toen kon het voor 5euro. Leer daarvan.groetjes en tot de volgende keer.
  4. jannie v altena:
    28 september 2009
    Hallo paul en jacgueline wat een fantastische reis hebben
    jullie wij genieten van de reisverhalen wat zullen jullie veel
    meemaken erg mooi. geniet er maar van.
    groetjes lambert en jannie
  5. flora:
    28 september 2009
    grappig zeg, al die kleine avonturen. kijk uit naar jullie volgende verslag(je).
    veel plezier
  6. Thomas en José:
    28 september 2009
    hallo luitjes, we hebben zojuist weer genoten van jullie avonturen. Heeft zo'n baby-olifantje al "tandjes", gezien het verhaal van Paul. Onze kleindochter had vroeger hele scherpe tandjes.... en die gebruikte je neus als oefenobject. We zijn benieuwd naar jullie imitatie's van de olifantenscheetjes, haha, mag ook zonder de geur zijn. Wat een rare gewaarwording over de markt met levende kikkers etc. Vond je dat niet zielig? Jos zou ze zo los willen laten, kijken hoe ze dan weer gevangen worden... Veel plezier en we zien uit naar jullie volgend reisverslag !
  7. Albert, Judith en Aniek:
    Lieve Paul & Jacqueline,

Wat ontzettend leuk om alles te lezen. Wij doen dit ook elke keer met plezier.
    Geniet onwijs veel van al het moois dat jullie nog gaan zien en meemaken.

Veel liefs Albert, Judith en Aniek
  8. Simone:
    29 september 2009
    Hoi lieve schatten, maak maar net zo veel foto's als je moeder op vakantie. Dan kunnen wij lekker meegenieten van al dat moois daar. Zo te zien genieten jullie van alles wat jullie tegenkomen.
    We wensen jullie een fijn avontuur verder.
    Op het journaal hoorden we dat er echt slecht weer naar Vietnam onderweg is, we hopen dat jullie daar geen last van hebben.
    Liefs mama
  9. Marion:
    29 september 2009
    hoi avonturiers, wat een mooie verhalen weer. Hier is het nat, de herfst is gearriveerd. In huis ben ik aan het verbouwen. Nou ja, kasten in elkaar zetten, boekenkasten. Jan komt woensdag samen met Simone de kasten aan de muur vastzetten. Dan kunnen er gelijk de speciale boekenkastlampjes op gezet worden. Dan nog even de deuren van een nieuw kleurtje voorzien en ik kan er weer een aantal jaren tegen. Groetjes en tot mails.
  10. sita:
    9 oktober 2009
    haaai haaai!!

ik dacht aan jullie.. ben benieuwd wat jullie allemaal meemaken deze week! ik heb net m'n flight safety examen gedaan, dus ik mag weer verder vliegen en klm heeft er meteen een reisje bangkok ingezet, dus ik kom jullie kant weer op : )
    kus! sita
  11. Johanna:
    9 oktober 2009
    Ohhhh, what a shame it's in deutch! Anyway, have fun guys! xxx
  12. Marian:
    10 oktober 2009
    Hey moppies, hier een berichtje van ome lars en tante marian!!
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen, klinkt allemaal erg gaaf! Maar zoals jullie misschien al vermoedden....
    Lars en ik zijn oom en tante geworden! Famke is ca 2 weken terug bevallen van een zoon, Loris! Het is een echt ventje, super leuk!! Met beiden gaat het goed en met de paps natuurlijk ook!!! Voor de rest is het in Zaandam rustig.
    Nou, beleef nog veel mooie avonturen samen!!!! Ik kijk uit naar het volgende verhaal!!!
    Kussies van ons
  13. Marion:
    12 oktober 2009
    hallo luitjes, de boekenkasten staan vast aan de muur en de lampjes zijn er op gezet. met dank aan de alletjes. het staat geweldig. alle boeken van zolder gehaald en er in gezet. en de dubbele rijen in de andere kasten overgeheveld naar de boeken- kasten. afgelopen weekend nieuwe plantenpotten gekocht. twee paarse voor achter en twee bronskleurige voor voor. blijk ik er drie nodig te hebben in plaats van twee. dus nog even terug naar de winkel. maar dat komt wel goed. kan ik gelijk naar kleine plan-tenpotjes kijken, want die moeten er ook nog komen. zondag met Simone naar de historische markt in Zaandam geweest. dat was in ieder geval heel gezellig en ik weet nu iets meer over de geschiedenis van Zaandam. we hebben een enthousiast verhaal gehoord van een meneer over hoe chocolade word gemaakt. altijd interessant. een boekje met beelden die in de Zaanstreek staan en hun verhaal. groetjes, Marion