So far.....so good!

8 november 2009 - Mui Ne, Vietnam

Xin Jouw!!

So far……………so very good!!

We dachten het is wel even leuk om onze gedachten over de landen tot nu toe te beschrijven. We schrijven veel over wat we mee maken. Dat is natuurlijk allemaal harstikke leuk, maar het is ook interessant om wat dieper op de landen in te gaan. Dat hebben we nog weinig gedaan.

Thailand

De Thaise bevolking zie je nauwlijks zonder glimlach. Het is inderdaad overtuigend het land van de glimlach. Ze zijn vriendelijk, gastvrij en erg behulpzaam. Ze rennen letterlijk voor je en niet alleen om geld. Ze komen vaak uit zichzelf naar je toe als ze denken dat je hulp nodig hebt. Het is dan ook een luxe om door dit land te reizen, alles gaat zo ongelooflijk makkelijk. Overal op straat hoor je massage! Massage! Af en toe op het irritante aan toe, maar heeft uiteindelijk ook wel weer z’n charme. Een paar keer hebben we dan ook heerlijk genoten van deze massages. Het eten is er verrukelijk! We genieten van de vele verse groente en fruit. We zijn verslaafd aan de verse fruitshakes in Zuidoost Azie. Dus aan vitamines geen tekort!

Laos

Tot nu toe hebben we door alles bij elkaar het meest genoten van Laos. Het is zo puur! Prachtige natuur, lijkt wat op Thailand wat dat betreft. In eerste instantie (hangt er vanaf waar je begint in Laos) zien de Laotianen er erg verlegen en terughoudend uit. Als je de bevolking beter leert kennen merk je dat dit niet helemaal zo is. Ze zijn inderdaad wat terug houdend en als ze geen engels spreken wat twijfelend. Maar als jij als toerist je best doet met de paar Laotiaanse woordjes die je leert, dan prik je daar makkelijk doorheen. Ze waarderen het erg als je dit doet en reageren daar leuk op.

De laotiaanse bevolking is relaxt op het luie af. Je moet ze regelmatig wakker maken als je wilt betalen in het internet café of wat wilt kopen bij een winkel. Ze zijn zeker niet commercieel ingesteld. Je wordt dan ook nauwlijks lastig gevallen in dit land door verkopers. Laotianen zijn mooie en fotogenieke mensen. Ook in dit land is het eten fantastisch, het is zo fijn dat je tijdens het reizen in Azie zo gezond kunt eten. Bijv: broccoli, bloemkool, sperziebonen, wortels, aubergine…….etc etc. We missen het eten van thuis totaal niet. Al eten we af en toe natuurlijk weleens westers. Hamburgertje met patatjes of spagetthi bolongnese is wel erg lekker voor de afwisseling.

Vietnam

Please, buy something! Voor de mensen die in Vietnam gereisd hebben zal dit zeker bekend voorkomen. Dit hoor je echt overal! Het land is prachtig en divers. Jungle, bossen, groene vlaktes, droge vlaktes, rijstvelden en de o zo lange uitgestrekte kust. Over de bovolking hebben we gemixte gevoelens. Van te voren hoorden we al veel negatieve verhalen over de bevolking van Vietnam. Daar wilden we zelf natuurlijk onze eigen mening over vormer. Wij zelf hebben de negatieve kanten ook zeker ondervonden, maar gelukkig ook positieve ervaringen. Wat heel vervelend in Vietnam is, dat een groot gedeelte van de Vietnamese bevolking je als wandelende pinautomaten ziet. Als ze toeristen zien, zien ze dollar tekens. $$$$$$$$$$ Aan de ene kant is dat wel wat te begrijpen, maar irritant als ze continue wat willen verkopen en op sommige plekken dan ook gerust een half uur met je mee lopen. Oplichten kunnen ze ook ontzettend goed in Vietnam, je moet continue op je hoeden zijn. Gelukkig hebben wij dus ook hele leuke ervaringen met de locale bevolking. We zijn ook in 2 landbouw dorpjes geweest, waar het allemaal heel relaxt was en waar ook niet gebedeld werd en ook geen geld werd gevraagd voor een foto. Het zuiden is wel relaxter dan het noorden, dit komt ook grootendeels omdat de mensen in het noorden over het algemeen armer zijn. In en rond Dalat (landbouw gebied) hebben we erg genoten, dit geldt ook voor de contacten met de locale bevolking.

Snel horen jullie meer over onze avonturen, we hebben al weer heel wat mee gemaakt. Met name de tropische storm was een hele ervaring. 11 november zullen we in Cambodja zijn. Daar gaan we 1,5 week met vrienden van ons “Johannes en Tim” reizen. Kijken we onwijs naar uit! Echt te gek om dit stukje samen te gaan doen!

Doei, doei!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. oma Wil:
    8 november 2009
    De dag begint goed met een bericht van jullie.Ik begon de dag met m,n nieuwe t.v. EEn prachtig beeld, zo duidelijk. Peter heeft hem gisteren geplaatst.Fijn dat jullie het zo nar je zin hebben.Ik heb het weekend van 7 Mrt 2010 gereserveerd voor een familie bijeenkomst in de Baander in Echten.We waren daar al eerder.Verder weinig nieuws. Liefs van oma Wil.
  2. Thomas en José:
    8 november 2009
    Hallo luitjes, wat een verhalen weer van jullie en wat een mooie foto's. Leuk te lezen over de verschillen van de bevolkingen, die toch redelijk dicht bij elkaar leven, maar zo verschillend zijn. We dachten nog wat collega's te herkennen in de "tongen", alleen zit er bij ons nog de kop omheen..... het zal zeker weer wennen worden voor jullie om straks in onze hectische samenleving weer je draai te moeten vinden. Geniet er nog maar van, voordat je het weet is het weer voorbij, maar dan zijn jullie een prachtervaring rijker. Groetjes Thomas & José
  3. Sandra Bakker:
    10 november 2009
    Leuk om jullie ervaringen te lezen. Mooie foto's ook!
  4. Tonia:
    12 november 2009
    Bedankt voor jullie boeiende verhalen ik geniet er elke keer weer van. Leuke kapper Paul kan alleen het eind resultaat niet zien.
    Het zal goed gekomen zijn. Nog een heel gezonde en gezellige
    voortzetting van jullie reis.Wacht weer af wat jullie dan weer beleeft hebben. Lieve groeten Tonia ook van Cor.
  5. Aron:
    18 november 2009
    Het ziet ernaar uit dat jullie heerlijk aan het genieten zijn! Mooi foto's ook. Hier regent en stormt het. Jullie missen dus niks!
    Tot snel (alweer)
    grt Aron
  6. oma Wil:
    23 november 2009
    Lieve Paul en Jackeline, bedankt voor jullie kaart. ik moet er niet aan denken, zo,n drukke straat om daar te fietsen. Liever maar in Castricum op het fietspad.Ik was het week-end bij Peteren Heleen, Zondag zijn we naar Lenneke geweest voor haar verjaardag.Heb ik eindelijk hun huis gezien.Ik heb een nieuwe t.v. gekocht, Peter heeft hem voor me aangesloten.Wel een verschil met de oude.Ik had net Marieke aan de telefoon, er k
    omen enthousiaste reacties op het wee-end in de Baander.