De rest van Laos

17 oktober 2009 - Vientiane, Laos

Na de Gibbon Experience zijn wij doorgereisd naar Luang Namtha. Daar vanuit hebben we een trekking gedaan van een dag. We hebben overnacht in een dorpje van de Kamu-stam. Hier was geen electriciteit en geen stromend water, maar het eten was heerlijk! De volgende dag zijn we met de kayak weer teruggevaren naar de bewoonde wereld. We hadden een leuke groep die naast ons bestond uit twee engelse jongens (waarvan we er eentje hadden leren kennen bij de Gibbon Experience.) en een schotse jongen. Daarnaast was er een Engelse vrouw die maar foto's bleef maken. Dit was echt bizar. (Hier kon de hele familie De Vries bij elkaar nog niet tegenop.)De volgende dag zijn we naar een festival geweest in Luang Namtha. Laos vierde het einde van het regenseizoen. In het hele land worden er bootraces georganiseerd en is er een groot feest wat veel weg heeft van de Noord-hollandse kermissen. Er zijn spelletjes voor de kinderen, veel en vet eten, heel heel veel drank en hele slechte muziek. We hebben nog lekker gedanst met de locals. Jacqueline viel erg in de smaak bij een jongen die haar maar bleef achtervolgen en met zijn hoofd tegen haar aanstootte. Rare versiertruc en uiteraard heeft hij ook niet gewerkt. We hebben ook nog een offer aan de rivier gebracht. Een plastic bootje met een kaarsje daarop. Nu hebben we het komende jaar zeker geluk. Wel grappig dat je je offer (en dus je geluk) voor 5000 kip (40 cent) naast de rivier kan kopen. Maakt het wel zo makkelijk voor deze luie westerlingen.

Na Luang Namtha naar Mong Ngoi. In twee etappes,  want ik had de dunne. De busreis was interessant. Vraag: ‘ Hoeveel mensen passen er in een 20-persoonsbus?  Juist, 28! De eerste etappe hebben we dus heel erg krap gezeten. De tweede etappe was nog interessanter. We reden in een mini-van waar maar echt 12 mensen in pasten. De buschaffeur was helaas of veel te laat voor een afspraak of suicidaal. Hij reed als een gek, haalde in in bochten en gaf juist extra gas als we door een dorpje kwamen. Mong Ngoi is alleen per boot te bereiken (we hebben dus niet alles per bus gedaan...). Het is een heel klein dorpje met alleen electriciteit tussen half 7 en 10 uur ‘s avonds. De atmosfeer is erg relaxed en de omgeving prachtig. Daarom bestaat het dorp nu voor 50% uit Guesthouses. We zijn een keer van Guesthouse gewisseld omdat het koppel in de bamboehut naast ons wel erg luidruchtig de liefde bedreef om 3 uur ‘s nachts. Niet echt bevordelijk voor de nachtrust. Hier hebben we heerlijk gewandeld, gezwommen in de lokale grotten en zijn we op tubes (binnenbanden van een vrachtauto) de rivier afgedreven.

Van Long Ngoi zijn we met de longboat naar Luang Prabang getrokken. We hadden de luxe bootuitvoering,  deze had kussentjes en een rugleuning. Geen overbodige luxe voor een tocht van 7 uur. De omgeving was schitterend en het was de houten kont meer dan waard. Luang Prabang is duidelijk een welvarende stad en de faciliteiten zijn dan ook direct veel beter en daardoor stijgen de prijzen ook. Waar wij in Long Ngoi een kamer boekten voor 30.000 kip (2,40 euro) per nacht, betaalden we nu in een keer 100.000 kip (8 euro) voor dezelfde kamer. En ja, jullie hebben allemaal gelijk; dat stelt nog niks voor. We hebben fietsen gehuurd een lekker de stad verkent. Ook zijn we een keer heel uitgebreid en luxe uit eten geweest in een frans restaurant. Een welkome afwisseling na al het lokale eten. Hoogtepuntje waren de prachtige watervallen waar je ook heerlijk kon zwemmen.

Daarna zijn we per bus naar Vientiane gereden, de hoofdstad van Laos. We hadden de VIP-bus geboekt wat inhield dat we airco hadden er een toilet aan boord was en er maar een beperkt aantal mensen mee mocht. De busrit zou 8 uur duren, maar het werden er uiteindelijk 9,5. Het eerste deel van de rit ging over kleine bergweggetjes die ervoor zorgden dat een groot deel van de passagiers wagenziek werd.  Waaronder ik (Paul), terwijl ik daar toch echt nooit last van heb. Na de lunch werd de weg gelukkig beter. Het was lekker dat we een toilet aan boord hadden, alleen was het jammer dat de buschauffeur hem de hele tijd op slot heeft gehouden. Dit is in principe niet zo erg als je af en toe een plaspauze inlast. Maar dat vond de beste man kennelijk zonde van zijn tijd, waardoor we allemaal moesten knijpen. We waren zelfs blij dat de bus op een gegeven moment echt stuk ging en we bij een benzinestation moesten stoppen. Wat een opluchting.

‘ s Avonds in Vientiane aangekomen en daar zijn we nu nog steeds. Gisteren zijn we naar het Boeddha-park geweest net buiten de stad. Dit was wel leuk, maar zeker geen hoogtepuntje. De afgelopen twee avonden zijn we opgetrokken met de locals en zijn we wezen bowlen en poolen. Erg leuk. Ik heb gisteravond zelfs nog een lift gehad van een ladyboy, achterop de scooter. Vanmiddag zijn we lekker naar een Spa geweest en hebben genoten van een uitgebreide massage en een sauna. Heerlijk! Maandag vliegen we naar Hanoi en gaan we beginnen aan de volgende etappe van onze reis. Daar houden we jullie uiteraard van op de hoogte.

Tot schrijfs!

1. oma Wil:
    17 oktober 2009
    wat een belevenissen.knap, dat je al die namen zo goed onthoudt.Wat zullen jullie alle luxe waarderen als jullie weer thuis zijn. Paul, alvast gefeliciteerd met je verjaardag.Liefs van oma Wil.
  2. Donny:
    18 oktober 2009
    Hey Backpackers, heerlijk om jullie avonturen te lezen. Weet nu zeker dat ik volgend jaar naar Laos wil. Geweldig. Ben nu al bijna 3 weken terug uit het fantastische Borneo. Helaas top van Mount Kinabalu niet gezien vanwege storm. Oerang Oetangs gezien, bij familie geslapen, op voormalig Expeditie Robison eiland geweest. Borneo is een echte aanrader! Jullie gaan nu naar Vietnam. Succes met het oversteken van de drukke straten. Veel plezier daar, lekker genieten. Ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Dikke knuffels Donny p.s. ben stiekem wel een beetje jaloers op jullie.
  3. Bastiaan Lankhoorn:
    18 oktober 2009
    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken! Het ziet er allemaal geweldig en indrukwekkend uit. Jullie uitzicht vanuit de boomhut vonden we echt heel erg gaaf.
    Nog heel veel plezier!

gr,
    bastiaan

ps. Ik ga ervan uit dat Paul dagelijks traint om zijn conditie op peil te houden. We hebben hem straks weer hard nodig.
  4. Jennifer:
    19 oktober 2009
    Sawadee Jacq & paul,

Erg leuk om jullie ervaringen te lezen. Moet ook zeggen dat paul heel grappig schrijft! En natuurlijk prachtige foto's!

Nog veel plezier,
    Cium Jennifer
  5. Marian:
    24 oktober 2009
    congratulations and celebrations jalalalalalalalaaaaaa!
    lang zal je leven, lang zal je leven, lang zak je leven in de gloria, in de gloria, in de gloria, hieperdepiep hoeraaaaaa.
    2 violen en een trommel en een fluit want paul die is jarig en de vlaggen hangen uit, ei ei ei we zijn zo blij want paul die is jarig en dat vieren wij! hoera, hoera, is de koffie nog niet klaar oh nee, oh nee, geef me dan een kopje thee! hij leve hoog, hij leve hoog, hij leve hoog, hij leve hoog, ja hoog, ja hoog, hij leve hoog!!!!!!!
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag. de textuele kant heb ik verzorgd, je zal het zelf even moeten inzingen! maar nogmaals gefeliciteerd van ons. veel dikke kussen!!!!! liefs lars en marian
  6. William:
    24 oktober 2009
    Hoi luitjes,
    Een hele fijne dag. Lijkt mij een bijzondere ervaring, je verjaardag zo ver van huis te vieren. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Paul. En Jaqueline van harte met jouw mannetje.
    Groetjes,
    William
  7. Peter en Heleen:
    Hoi Paul En Jac,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Paul. Dit was vast een verjaardag om nooit te vergeten. Ik liep een beetje achter, dus heb net weer heel veel gelezen. Wat een fantastische reis. Ik wil jullie zo wel achterna (maar dan met luxe en zonder spinnen:)
    En leuk om alle foto's te zien. Zo, in zo'n boom hangen om apen te spotten wil ik ook wel. En knuffelen met kleine olifantjes lijkt me ook niet verkeerd.
    Heel veel plezier en geniet ervan!
    Liefs (ook van Peter natuurlijk). Heleen
  8. oma Wil:
    25 oktober 2009
    Wat fijn dat we je gesproken hebben via de skipe, het is toch een wonder dat dat allemaal kan. Ik hoop dat Jackeline weer gauw opknapt.Wij heben lekker gegeten bij Els en Piet.we zijn weer netjes naar huis gebracht.Liefs van oma Wil.
  9. Stephane & Lenneke:
    25 oktober 2009
    Nog van harte Gefelicteerd met je verjaardag Paul!

Echt super vet wat jullie daar allemaal doen, echt prachtige verhalen en foto's. Wij zijn vorige week weer terug gekomen vanuit curacao.... ook heel spannend. Hotel, uitslapen, ontbijten, naar het strand, happy hour eten en verder borrelen. En dat 9 dagen lang. Gr van Stephane & Lenneke
  10. Sanne:
    26 oktober 2009
    Hey Neef! Te laat voor je verjaardag! Alsnog gefeliciteerd! Hoorde dat jullie heerlijk hebben bijgeklept met de fam gisteren en dat jullie het erg naar je zin hadden.

@Jacq: Veel beterschap! Snel opknappen en verder genieten!

groetjes,
    Sanne
  11. Marion:
    29 oktober 2009
    Hallo Jacqueline en Paul,
    heel, heel hartelijk bedankt voor jullie kaartjes. Wat een verrassing! Helemaal van de andere kant van de wereld. Gaaf hoor.
    Groetjes,
    Marion